Leden 2009

Rozhovor: Massa o voze F60

17. ledna 2009 v 22:00 | MilanF1

Rozhovor: Massa o voze F60
Ferrari společně se svými piloty v pondělí představilo nový monopost pro sezonu 2009, nese označení F60. Ještě ten den, dostal druhýmuž loňského šampionátu možnost si vyzkoušet vůz. V Mugellu Brazilec absolvoval 100 km a nyní nám sdělí, jaké má pocity.

Ecclestone: Vettel se brzy stane šampionem

16. ledna 2009 v 14:03 | MilanF1

Ecclestone: Vettel se brzy stane šampionem
Bernie Ecclestone naznačil, že Felipe Massa by mohl být šampionem v roce 2009, ale do budoucna se domnívá, že hvězdou by měl býtněmecký mladíček.
"Všichni jsme viděli, co Vettel předváděl v minulém roce - to bylo neuvěřitelné." řekl šéf Formule 1, když ve čtvrtek předstoupil před média na Ferrari "Wrooomu".
"Nemyslím si, že dlouho budeme čekat na to, až se stane šampionem," řekl Ecclestone italskételevizi ´Sky´.
Ecclestone si také vzpomněl na to, že Felipe Massa ztratil titul o pouhý bod před Lewisem Hamiltonem. "Doufám, že Felipe předvede to samé jako loni, ale doufejme, že se mu sen letos vyplní."
"Lewis měl sezonu předtím smůlu a nyní vyhrál šampionát, Felipe měl smůlu loni, proto doufám, že letos se bude radovat on."


Panasonic souhlasí s novou smlouvou u Toyoty

16. ledna 2009 v 11:02 | MilanF1

Panasonic souhlasí s novou smlouvou u Toyoty
Panasonic a Toyota uzavřeli v těchto dnech novou smlouvu a i nadále bude pokračovat jejich spolupráce.
Odsouhlasení smlouvy znamená, že současný hlavní sponzor, kterému kontrakt končil letos, bude další tři roky sponzorovat japonskou automobilku - tedy 2010-2012 - až do roku desátého výročí debuty Toyoty ve Formuli 1.
"Chtěl bych velmi poděkovat Panasonic Corporation za jejich pokračování jako náš hlavní sponzor, ačkoli nás zmítá ekonomická krize," sdělil ředitel Tadashi Yamashina. "Tým chce v tomto roce zvýšit úsilí, aby mohl po dlouhé době dosáhnout na první vítězství."
Tým také oznámil, že podepsal nové partnerství s RE/MAX Europe, poskytovatelem realitních služeb v 38 evropských státech.
"Jsme poctěni podporou takového kalibru, jako je RE/MAX Europe a budeme s nimi tvrděpracovat na trati i mimo ni," řekl Yamashina. "Každý ví o globální ekonomické situaci, proto je zvláště dobré v tento moment přijmout dalšího partnera k rozvoji portfolia."

Nová pravidla o motorech

16. ledna 2009 v 11:01 | MilanF1

Nová pravidla o motorech
Piloti mohou použít pouze osm motorů během nadcházející sezony. Bylo již dříve známo, že v této sezoně se budou snižovat náklady a dosavadní použití jednoho motoru bylo ze dvou závodů prodlouženo na tři. Ale toto se nemusí nezbytně dodržet.
V pravidlech stojí: "Každý pilot nemůže použít více než osm motorů během sezony. Pokud by pilot použil více motorů, bude posunut o deset míst na startovním roštu v té samé Grand Prix, nebo při následujícím závodě, kde bude ten motor použit."
Oproti roku 2008 je toto výrazná změna, protože piloti nebudou muset používat motory za sebou. Vyhnou se tím riziku použití jedné jednotky na dvou okruzích, kde je vyžadován vysoký výkon - jako je třeba Spa a Monza.
Také zmizí penalizace za "neplánovanou výměnu motoru", prostě stačí se vejít do osmi motorů v sezoně. Znamená to, že pilot by mohl teoreticky použít jeden motor v kvalifikaci a jiný v závodě, aniž by dostal penalizaci.
Nicméně zůstává pravidlo o převodovkách ve znění, že musí převodová skříň vydržet čtyři po sobě jdoucí podniky.

Výměna nosu bude trvat déle

16. ledna 2009 v 11:01 | MilanF1

Výměna nosu bude trvat déle
Nová aerodynamická pravidla nejspíše přinesou i prodloužení zastávky v boxech, alespoň to se domnívá testovací pilot McLarenu Pedro de la Rosa.
Hlavním účelem je, aby se více předjíždělo a také proto bude moci pilot přímo z kokpitu kontrolovat nastavení svého předního křídla. Ale díky větší šířce se bude častěji stávat, že bude potřeba jeho výměna, celý proces by měl být delší než deset sekund, sdělil pro britskou ´ITV´ 37letý Španěl.
"Můžete používat hydraulický systém nebo elektromotor, ale ať použijete cokoliv, musíte stále připojit stejný typ kabelů, protože s tím pracujete z kokpitu," řekl de la Rosa.
"Takže to vypadá, že pro každého to bude velká ztráta při pit stopu."

Nový vůz bude testovat mnohem více než obvykle

16. ledna 2009 v 11:00 | MilanF1

Nový vůz bude testovat mnohem více než obvykle
Předsezonní testování s novými vozy bude v letošní sezoně mnohem důležitější, než tomu bylo v letech minulých, prohlásil Stefano Domenicali.
Díky technickým změnám v pravidlech a zákazu testování během sezony se šéf Ferrari domnívá, že zdánlivá dobrá výkonnost v Austrálii může pokračovat i ve zbytku sezony, což je velkýrozdíl oproti letům předchozím.
"Myslím si, že důležitým faktorem bude konkurenceschopnost od začátku sezony, kterou nesmíme pustit v jejím průběhu," řekl reportérům v Madonně di Campiglio.
Ferrari se stalo prvním týmem, který odhalil nový vůz F60 a již v příštím týdnu na portugalském okruhu Portimao vyzkouší novou techniku. Do vozu by měli usednout oba závodní piloti, tedy Felipe Massa a Kimi Räikkönen.
"Úvodní test v Portimau bude srovnáním naší výkonnosti s ostatními týmy," dodal Domenicali.

Souboj o příjmy z Formule 1

16. ledna 2009 v 11:00 | MilanF1

Souboj o příjmy z Formule 1
Dohady o rozdělování příjmů z Formule 1 se blíží, informoval o tom německý magazín ´Auto Motor und Sport´.
Na jedné straně sporu stojí Formula One Teams´ Association (FOTA) a prezident FIA Max Mosley, kteří trvají na tom, že šéf Formule 1 Bernie Ecclestone by měl "rozdávat" více než 50 procent z celkových příjmů právě týmům.
"V žádném jiném sportu si účastníci nevydělávají tak málo," řekl předseda FOTA a prezident Ferrari Luca di Montezemolo.
Ale Bernie Ecclestone, který již veřejně kritizoval Montezemola ohledně příjmů, řekl: "Chtěl bych Lucovi říci, aby mi sdělil názvy sportů, kde se platí více."
78letý miliardář dodal: "Nikdo se nemusí Formule 1 účastnit, pokud nechce."
Auto Motor und Sport tvrdí, že Ecclestone varoval týmy, aby "netlačily na příjmy, které jsou získávány "televizními daněmi". Týmy se více ukazují na televizních obrazovkách a je potřeba seřadit tu "daň" i do méně exponovaných týmů".
FIA se mezitím setkala s FOTA, ale varuje, že i ostatní hráči na trhu mají zájem přijít s řešením. Mosley tvrdí, že pokud by Formule 1 byla bublina, tak by praskla. Seskupení FIA bude i nadále fungovat a "pouze týmy s Berniem by byly mimo business."
"Proto všechny práva by se měla vrátit FIA a měli bychom něco vytvořit z těch trosek,"dodal Mosley.

Ferrari otevře v roce 2011 dveře Alonsovi

16. ledna 2009 v 10:59 | MilanF1

Ferrari otevře v roce 2011 dveře Alonsovi
Vedení Ferrari se znovu vrací k diskusi o Alonsovi, nyní prý připustilo, že v budoucnu by mohl závodit v jejich vozech.
Nepodložený zdroj říká, že dvojnásobný šampion by měl v roce 2011 odejít od Renaultu právě k rudým vozům z Maranella. Felipe Massa i Kimi Räikkönen jsou stále pod smlouvou, ale prezident Ferrari Luca di Montezemolo v prosinci pronesl, že ačkoli je spokojený s touto dvojicí,"možná za dva roky tomu bude jinak."
Ve středu, v Madonně di Campiglio, byl šéf Ferrari Stefano Domenicali dotazován stejnou otázkou o budoucnosti týmové dvojice v jeho stáji. "Těžko se dá říci něco nového. Naši piloti jsou pod smlouvou a jsme s nimi spokojeni. V budoucnu … kdo ví?"
"Musíme se soustředit na současnost. Fernando je skvělý jezdec, ale my jsme spokojeni s naší dvojicí."
Domenicali také vysvětlil, proč Felipe Massa bude v letošní sezoně startovat s vyšším číslem než jeho stájový kolega Kimi Räikkönen, ačkoli Brazilec skončil v loňském pořadí výše než Fin. "Nepreferujeme jednoho jezdce před druhým. Mají stejné možnosti a až na konci sezony budeme hodnotit jejich výkonnost."

Ferrari není spokojeno s postojem BMW ke KERSu

16. ledna 2009 v 10:59 | MilanF1

Ferrari není spokojeno s postojem BMW ke KERSu
Šéf Ferrari Stefano Domenicali pokládá stáj BMW za překážku odkladu KERSu. Tým se základnou v Maranellu je nejspíše největším odpůrcem systému obnovy
energie, nicméně většina týmů by také ráda odložila vývoj o jeden rok. FOTA však vyžaduje jednomyslné opatření, které má být přijato ihned.
Uvedli jsme, že usnesení musí být schváleno jednomyslně," řekl Domenicali v Madonně di Campiglio na lyžařské akci v italskýchDolomitech.
"Ale také občas musíte přijmout kompromis,"citovala ho agentura ´SID´. "Každý by to mohl akceptovat, zvláště BMW."
"Pouze když budeme v budoucnu spolupracovat společně, bude všechno růžové, ne jako teď, když jsme ve tmě." Také poznamenal, že Ferrari v pondělí udělalo debut KERSu v novémvoze. "Nicméně je to špatný moment pro představování takto komplexního systému."
"Nemá to nic společného s Formulí 1. Hodně peněz se již vyhodilo z okna," dodal Domenicali.

Budou týmy používat „mini-KERS“?

16. ledna 2009 v 10:57 | MilanF1

Budou týmy používat „mini-KERS“?
Některý týmy možná plánují vyvinout částečnýsystém KERS pro rok 2009, tuto zprávu přinesl španělský tisk.
Sportovní deník ´Marca´ říká, že některé týmy začínají kalkulovat, protože výhody z této technologie budou na některých okruzích omezeny. Takže bude možná rozumnější nepoužívat kompletně celou jednotku KERS, která zvyšuje hmotnost vozu.
Osekaná verze bude nejspíše lehčí a menší a mohla by poskytnout lepší akceleraci ze startovního roštu. "Toto je řešení, které se může stát skutečností," prohlásil šéf Ferrari Stefano Domenicali.

Webber: Zlomená noha neomlouvá

16. ledna 2009 v 10:57 | MilanF1

Webber: Zlomená noha neomlouvá
Mark Webber se vyjádřil v tom smyslu, že svoji zlomenou nohu nebude používat jako omluvu, když sezona 2009 nezačne podle jeho představ.
Australský pilot se již sedm týdnů zotavuje poté, co si zlomil nohu při závodění na horském kole v Tasmánii.
"Zotavení probíhá velmi dobře," napsal do sloupku pro BBC.
Pilot Red Bull Racing řekl, že jeho noha je nyní mnohem silnější a nejsou žádné komplikace."Doufejme, že budu brzy chodit a až se to stane, vše se urychlí."
"Ztrácím hodně času, když nemohu navštěvovat aerobní posilovnu, ale jsem přesvědčen, že během posledních testů budu plně připraven."
Webber plánuje svůj návrat do kokpitu na začátku února, když tým začne s testovánímnového vozu pro sezonu 2009. Navíc se svým týmovým kolegou budou střídat své prioritní cíle během třech testování před začátkem sezony v Austrálii.
"Jsem opravdu přesvědčený, že věci půjdou správným směrem, ale pokud ne, budu to muset vyřešit. Nemyslím si, že budu nějak znevýhodněn kvůli té zlomené noze a mohu vám teď říci, že v Melbourne to nebudu používat jako omluvu. Budu tam připravený."

Jaká je sledovanost Formule 1?

16. ledna 2009 v 10:57 | MilanF1

Jaká je sledovanost Formule 1?
Celková sledovanost se v roce 2008 zvýšila, podle zpráv od velkých televizních společností.
Čísla z minulé sezony vykazují hodnotu 600 milionů diváků na závod, což je o tři miliony více než v roce předchozím, oznámil oficiální F1 Global Broadcast Report.
V Itálii to bylo téměř 38 milionů diváků v roce 2008, což je vedoucí země v Evropě. Nicméně Britské ostrovy zaznamenaly nárost o sedm procent a v průměru přihlíželo více než 29 milionů diváků u každého závodu, zvláště díky Lewisu Hamiltonovi.
Nicméně německé publikum postupně od televizních obrazovek odchází, je to dáno odchodem Michaela Schumachera do důchodu, ačkoli na startovním roštu máme stále pět pilotů německé národnosti. S 29,6 miliony diváky na jeden závod se země propadla až za Franciia a v tomto žebříčku na třetím místě.
Co se týče mimoevropských diváků, Čína poprvé překonala Brazílii a je to země s nejvíce diváky zajímajícími se o Formuli 1. Podle zpráv se Čína chlubí 119 miliony diváky, naproti tomu Brazílie jich má 110 milionů.
Navíc v posledních pěti závodech sezony se zvedla průměrná sledovanost o úctyhodných 25 procent.
Ročník 2008 byl čtvrtý v řadě, který zaznamenal nárůst sledovanosti. Bernie Ecclestone k tomu poznamenal, že "tyto čísla ukazují, že tento sport
zdravě roste".


Davidson kritizuje zákaz testování

16. ledna 2009 v 10:56 | MilanF1

Davidson kritizuje zákaz testování
Anthony Davidson věří, že Formule 1 znovu představí pravidlo, které by umožňovalo týmům nasadit třetí vůz během pátečních tréninků pro testovací jezdce.
29letý Brit je zklamaný, že nebude mít v kokpitu Hondy práci, navíc dodává, že role testovacího pilota je stále důležitá.
"V těchto dnech to není zrovna dobrá práce," řekl pro německý web ´adrivo.com´. "Není to takové, jako tomu bylo kdysi, protože je všechno omezováno."
Davidson byl testovacím pilotem u BAR a Hondy v letech 2001 a 2006, později i pátečním pilotem během závodních víkendů. Poté si odbyl plnohodnotný debut u Super Aguri.
"Absolvovali jsme čtyři dny testování se třemi vozy v Barceloně a dokonce i Bahrajnu. To byla naprostá fantazie pro testovací piloty."
"Páteční testy byly také velmi dobré pro nás a je škoda, že možnosti testovacích pilotů se omezují. Piloti jako já - Sebastian Vettel a Robert Kubica - měli šanci se ukázat v pátečních trénincích, co Formule 1 dokáže."
"Dělali jsme dobrou práci a pomáhalo to závodním pilotům. Kdo se v pátek neukázal v dobrém světle, neměl šanci na závodní kokpit. Což bylo velmi motivující. Díky zákazu je tato možnost pryč a stejné je to i s testování během sezony."
Davidson řekl, že věří v angažmá ve známé soutěži 24 hodin Le Mans pro rok 2009. Nicméně stále věří, že by mohl zůstat testovacím pilotem nebo alespoň aby měl roli muže, který pomůže ve vývoji vozu Formule 1.

Vettel: Není problém se adaptovat na Red Bull

16. ledna 2009 v 10:56 | MilanF1

Vettel: Není problém se adaptovat na Red Bull
Sebastian Vettel říká, že nemá obavy z přechodu na techniku Red Bull, což je jeho nový zaměstnavatel. Až tak velká novinka to není, protože tento 21letý Němec absolvoval celou minulou sezonu v sesterském týmu Toro Rosso.
A právě v italské stáji se ukázal ve skvělém světle, to bylo jistě vstupenkou do "A-týmu" Red Bull Racing.
"Musím si vybudovat nové vztahy s jinými lidmi, ale nedělám si starosti," řekl Vettel pro ´autosport.com´. "Zde v Red Bullu pracuje mnohem více lidí s obrovským potenciálem."
"Je to stále mladý tým a bude trvat nějaký čas, abychom se sžili, ale jsem přesvědčen, že se tak stane brzy. V Toro Rosso jsem se cítil opravdu dobře. Podařilo se nám něco velmi unikátního a speciálního ve spolupráci s Gerhardem, Franzem a Giogiem - odvedli jsme nejlepší práci, která byla možná."
"Red Bull je pro mě nový tým. Možná to bude podobná společnost, ale je tu kompletně odlišné vybavení, atmosféra a filozofie. Všechny tyto věci potřebujete přijmout. Red Bull Racing má velký potenciál a je to na nás, abychom to dokázali."
Vítěz loňské Grand Prix Itálie je také přesvědčen, že upravené motory Renault pomohou k lepším výkonům Red Bull Racingu. "Je pravdou, že Renault pracuje na motorech a neměli bychom být znevýhodňováni a mělo by nám to pouze pomoci."
"Ale mám-li být upřímný, rozdíly mezi motory z loňského roku jsou opravdu znát. Nemyslím si ale, že tato jedna věc udělá výrazné rozdíly. F1 je celá o detailech - je to o celém voze."
Vettel se vrátí na testovací okruh až příští měsíc, po představení nového Red Bullu RB5, které je na programu 9. února.

Mercedes se nebrání dodávkám motorů Hondě

16. ledna 2009 v 10:42 | MilanF1

Mercedes se nebrání dodávkám motorů Hondě
Šéf Mercedesu Norbert Haug řekl, že by mohli dodávat motory pro tým Honda v roce 2009. Ačkoli Mercedes je již dodavatelem zákaznických motorů - Force India - Haug se domnívá, že by bylo možné vzít pod svá křídla i další tým.

"Pokud je to možné řešení pro tým, jsme připraveni o tom diskutovat," řekl Haug pro ´autosport.com´. "Ale je potřeba, aby tam byla finanční základna."
"Momentálně nemůžete dávat dárky, když je taková finanční situace, ale rádi bychom pomohli Formuli 1. Ross Brawn, Nick Fry a jejich kolektiv doposud odváděli dobrou práci, takže pokud budeme v situaci, že bychom jim mohli pomoci, pokusíme se o to."

"Ale finanční zajištění je velmi důležité. Je potřeba, aby to bylo 100 procentně neprůstřelné."

Haug řekl, že další potencionální odběratel motorů by neměl být problémem pro současný Mercedes, ačkoli výzvou je výdrž po dobu tří závodů a představení systémuKERS.

"Není to ideální načasování," řekl Haug. "Máme mnoho práce s KERSem a novým limitem otáček atd., což je opravdu velká výzva."
"Musíte s motorem odjet větší vzdálenost, abyste zjistili, zda jste připraveni. Chlapy v Brixworthu pracují na plné obrátky, jako nikdy předtím. Dokonce, i když jsme přecházeli na motory V8, nepracovalo se tolik jako nyní."

Ferrari se mělo údajně stát dodavatelem motorů pro tým svého bývalého technickéhoředitele, ale k dohodě nejspíše nedojde.

Silverstone bude hostit MotoGP

16. ledna 2009 v 10:41 | MIlanF1


Silverstone bude hostit MotoGP
Silverstone je Mekkou britského motorsportu. Sice odchází Formule 1, ale v roce 2010 si zde odbude premiéru seriál MotoGP. Smlouva je uzavřena na pět let.

Jak je známo, Formule 1 neopouští Velkou Británii, jenom se přesouvá do Donington Parku, kde se momentálně jezdí právě MotoGP.

Podle zpráv Silverstone podal vyšší nabídku než Donington, a proto se MotoGP stěhuje. "Je to velké zklamání, ale musíme se spíše zaměřit na rok 2010, kdy přijde Formule 1. Jsme si vědomi důležitosti Silverstonu a chápeme, že MotoGP tam šlo kvůli lepší finanční situaci," řekl výkonný ředitel Doningtonu Simon Gillett.

Silverstone, který bude muset udělat úpravy na okruhu kvůli MotoGP, bude tuto závodnídisciplínu hostit poprvé od roku 1980.

"Silverstone je ikonou motoristických závodů ve Velké Británii a my se již těšíme na světovou premiéru motocyklů v roce 2010," řekl Richard Phillips, zástupce okruhu Silverstone. "Velmi těsně jsme spolupracovali s Dorna Sports, abychom MotoGP přivedli do Silverstonu a oba tábory jsou velmi nadšeni z možnosti uspořádat vrcholnou třídu na naši trať," dodal.

Schumacher má stále své místo ve Ferrari

16. ledna 2009 v 10:41 | MIlanF1

Schumacher má stále své místo ve Ferrari

Michael Schumacher je důležitou osobou při vývoji nového vozu Ferrari, oznámil Stefano Domenicali. Nicméně bylo schváleno, že po zahájení sezony se nesmí testovat, takže Schumacherova role testovacího pilota nepřichází v úvahu.

Ale Domenicali řekl, že Němec má stále smlouvus italským týmem a bude mít své místo jisté."Michael je jediným, který má zkušenosti se slickama, samozřejmě ještě Luca Badoer (testovací pilot), což je pro nás velmi přínosné,"řekl Ital.

Schumacher se také účastnil odhalení nového monopostu Ferrari a věří, že letošní sezona bude jednodušší než ta loňská.

Ferrari: Nebudeme propouštět

16. ledna 2009 v 10:40 | MilanF1

Ferrari: Nebudeme propouštět

Stáj Ferrari zatím neuvažuje o propouštění zaměstnanců, ačkoli nedávno se týmy dohodly na snižování nákladů. Nová pravidla nedovolují příliš pracovat na motoru ani aerodynamice, což by mělo vést ke snižování stavů zaměstnanců. Navíc se k tomu přidává i fakt, že mezi březnem a listopadem se nesmí testovat.


Nicméně technický ředitel Ferrari Aldo Costa řekl, že to nebude mít žádný dopad na počty zaměstnanců, celkový počet lidí u Ferrari se blíží k jednomu tisíci.

"Pravidla se změnila teprve nedávno, takže bychom rozhodnutí dělali příliš brzy, zvláště, co se týče zaměstnanců. Potřebujeme se zaměřit na kolektivní prácovní metody, takže nemůžeme udělat tak radikální rohodnutí."

U ostatních týmů se také neočekává masové propouštění, ale není vyloučeno, že postupný odchod nevyužitých pracovníků může přijít.

Šéf týmu Stefano Domenicali na jednom zasedání FOTA řekl "kdy a jak" bychom se měli zbavovat lidí, když pořád cestujeme. "Je jasné, že to musí být naším cílem, ale nesmí to ovlivnit technické hledisko."

USA zavírá vrátka Bourdaisovi

16. ledna 2009 v 10:39 | MilanF1
Po ročním závodění ve Formuli 1 nemá Sebastien Bourdais jistou budoucnost. 29letý Francouz, několikanásobný vítěz série Champ Car, si svůj debut odbyl v Toro Rosso. Ovšem jeho zaměstnavatel zatím neoznámil, kdo bude druhým pilotem a zahájení ročníků všechautomobilových soutěží se kvapem blíží.

Podle různých spekulací se o Bouradise zajímal Team Penske IndyCar, že by nahradil Helia Castronevese. Ale Penske v úterý oznámilo, že australský pilot Will Power obsadí kokpit právěmísto Castronevese.

Bourdaisův dřívější zaměstnavatel v Champ Car Newman/Haas/Lanigan Racing nyní závodí v IndyCar, což by mohlo být alternativnířešení pro Francouze, ale ve hře je ještě Holanďan Robert Doornbos, který je však pravděpodobnější volbou na obsazení druhého kokpitu.

Další volná sedačka pro rok 2009 je ještě u týmu HVM.

Massa předpokládá souboj s McLarenem

16. ledna 2009 v 10:38 | MilanF1

Minulý rok předvedl Felipe Massa souboj s Lewisem Hamilton, vyvrcholení přišlo až v poslední zatáčce okruhu Interlagos. Ferrari získalo pohár konstruktérů, ale jezdecký primát slavili u McLarenu. Tyto týmy by si to o příčky nejvyšší měly rozdávat i letos.

"Je těžké říci, co bude nejtěžší," řekl Felipe Massa."Očekáváme, že McLaren bude velmi konkurenceschopný; možná také BMW, které tvrdě pracuje a v minulém roce šlo kupředu."

"Možná Renault a třeba i nějaké další týmy mohou předvést skvělou výkonnost. Takže je docela obtížné o tom mluvit, ale je jisté, že my tvrdě pracujeme a doufejme, že nejlepší budeme my."

Massa vstoupí do své sedmé sezony ve Formuli 1 a věří, že využije všech doposud nasbíraných zkušeností k tomu, aby je přetavil ve výsledky roku 2009.

"Každý rok se cítím být silnější. Myslím si, že po tolika zkušenostech z těch šesti let jsem silnější, cítím se zkušenější, zvláště po loňském roce, což byl velmi obtížný šampionát."

"Stal jsem se připraveným a mnohem zkušenějším pilotem pro příští sezonu," dodal Brazilec.